Cateva informatii despre abordarea virajelor extrase din Ghidul Motociclistului Incepator
Atunci când vrei să abordezi un viraj, asupra ansamblului (motociclist+motocicletă) acționează mai multe forțe, printre care și forța centrifugă (cea care te împinge către exteriorul virajului).
Roțile motocicletelor sunt special concepute pentru a avea aderență suficientă atât în linie dreaptă, cât și în unghiuri mari de înclinare. Problema se pune dacă tu reușești să alegi viteza corectă de deplasare și să menții tracțiunea în acel unghi de înclinare pe care l-ai ales.
1. Reducerea vitezei
Ideal este ca, în timp ce motocicleta este încă în linie dreaptă, să frânezi atât frâna față cât și frâna spate, pe lângă închiderea accelerației și acționarea treptelor inferioare.
Astfel, se va asigura o tracțiune bună pe ambele roți, iar viteza va fi adaptată pentru situații neașteptate (curba poate fi mai strânsă decât crezi, un obstacol pe drum, o mașina care intră pe banda ta).
2. Privirea
În primul rând trebuie să privești cu atenție în față, pentru a vedea ce direcție ia drumul, ce obstacole, gropi, etc, ai putea întâlni.
În al doilea rand, poziționarea corecta a privirii ajută la mentinerea controlului direcției. Dacă exersezi poligonul, trebuie să urmarești cu privirea poarta în care vrei să ajungi, nu cea prin care tocmai intri.
3. Traiectoria aleasă
Cu cât îți alegi mai bine traiectoria de abordare a unui viraj, cu atât mai puțin timp petreci fiind înclinat în viraj. Poate te surprinde, dar scopul abordării unui viraj nu este să fii înclinat cât mai mult timp, ci cât mai puțin timp și cât mai eficient.
Pentru intrarea în viraj, poziționează-te cât mai la exterior, pentru a avea vizibilitate maximă asupra drumului și pentru a putea alege punctul eficient (spre mijlocul virajului) în care să te apropii de interior.
4. Inclinare
În functie de motocicletă și de distribuirea greutății, se pot folosi mai multe metode pentru înclinarea într-un viraj: mutarea greutății pe șa, apăsarea piciorului pe scărița, dezlipirea piciorului de rezervor, presiunea asupra ghidonului – countersteering. Mai multe despre fiecare metodă poți citi pe blog-urile notate deja sau la cursuri.
5. Viteza constantă
Menține accelerația constantă în timpul virajului și accelerează progresiv la ieșirea din viraj. Menținerea constantă a accelerației ajută la menținerea tracțiunii, echilibrează greutatea față-spate, stabilizând motocicleta și asigurand un unghi de înclinare eficient.
NU merge cu ambreiajul tras în viraj. De exemplu, dacă faci formele de 8 cu treapta I la ralanti, vei observa că motocicleta ”merge singură”, adică nu își pierde echilibrul. Dacă patinezi ambreiajul și puterea transmisă către roată este ba mai mare, ba mai mică, forța centrifugă nu va fi constantă, iar motocicleta nu va putea rămâne pe o traiectorie stabilă. Dacă accelerezi, centrifuga te va scoate pe exteriorul virajului și va trebui să faci formele de 8 foarte largi, sau să te înclini mai mult.
Daca vrei sa inveti mai mult si sa exersezi intr-un spatiu sigur, poti merge la cursurile gratuite organizate de Asociatia Moto Incepatori.
Iti recomand si cursurile pe circuit organizate de Rider Academy, cat si cursurile 1 la 1 cu instructorul pe viraje pe strada organizate de Scoala Moto AMI.
Asfalt uscat!
Diana Porumb