Cel mai recent proiect MAI privind procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere pentru categoriile A1, A2, A este suspus dezbaterii publice timp de 10 zile, incepand de astazi.
Propunerile, sugestiile și opiniile persoanelor interesate cu privire la acest proiect de act normativ sunt așteptate pe adresa de e-mail [email protected], în termen de 10 de zile.
Susţinerea probei practice se realizează astfel:
- numai în poligon, pentru autovehiculele din categoria AM;
- în poligon şi traseu, pentru autovehiculele din categoriile A1, A2 şi A;
- numai în traseu, pentru autovehiculele din categoriile B1, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb şi Tv.
Candidaţii la obţinerea unui permis de conducere din categoria AM, care fac dovada absolvirii anterior datei de 19 ianuarie 2013 a cursului de legislaţie rutieră specific conducerii mopedelor pe drumurile publice în cadrul unei unităţi autorizate, se pot prezenta la examen fără să mai facă dovada absolvirii unei şcoli de şoferi.
Totodată, la susţinerea probei practice în traseu pentru categoriile A1, A2 şi A, candidatul va conduce însoţit, pe acelaşi vehicul, de un instructor din cadrul unităţii autorizate.
Examinatorul supraveghează candidatul dintr-un autovehicul aparţinând unităţii autorizate şi condus de un angajat din cadrul acesteia, iar comunicarea dintre examinator şi candidat se realizează prin intermediul mijloacelor tehnice de radiocomunicaţii.
In mentiunile de omologare a motocicletelor de scoala, este specificat ca pentru examinarea la categoria A2, motocicleta trebuie sa aiba minim 400 cmc, iar pentru categoria A, minim 600 cmc.
Proiectul supus dezbaterii publice, întregeşte procedura de examinare în vederea obţinerii permisului de conducere cu reglementări vizând examinarea candidaţilor la obţinerea permisului de conducere din categoria AM (mopede), ca urmare a includerii acestora în categoria autovehiculelor, respectiv procedura de examinare în traseu a conducătorilor de vehicule din categoria A, A1, şi A2.
Potrivit proiectului de act normativ, promovarea probei teoretice (calificativul „admis”) permite susţinerea succesivă a probei practice pentru o perioadă de un an de la data absolvirii cursurilor de pregătire teoretică şi practică; în cazul nepromovării probei practice (calificativul „respins”), aceasta poate fi reluată, fără susţinerea probei teoretice, după cel puţin 15 zile de la data obţinerii calificativului şi prezentarea dovezii efectuării a 6 ore de pregătire practică.
Sursa: www.mai.gov.ro, secţiunea Transparenţă decizională.
9 comentarii
Simion Daniel says:
Mar 18, 2013
Accidentele foarte probabil si-ar face aparitia in timpul examinarii in traseu. In acest moment este vizat mult prea mult si riscul instructorului sau a pasagerului din timpul examenului datorita mai multor probleme:
– nu este recomandat mersul cu pasager timp de un an, pe de-asupra este si interzis
– candidatii se pot manifesta in timpul examenului neasteptat datorita emotiilor, tensiunii ridicate, si poate pur si simplu din proasta pregatire practica
– in cazul unui accident in care sunt implicate si alte autovehicule, la locul accidentului s-ar prezenta salvarea + organele de politie ce masoara locul accidentului si completeaza procesele verbale, in cazul unui accident cu vatamare corporala.
– daca instructorul are un numar mare de candidati, o cazatura de pe motocicleta este deja prea mult.
– exista instructori moto ce au un gabarit destul de ridicat care in mod sigur ar incomoda orice motociclist cu sau fara experienta. In unele cazuri (candidate) diferenta de greutate intre pasager si candidat este foarte importanta
– dubla comanda care ar putea fii instalata pe motocicleta de examen, nu si-ar avea rostul in foarte multe cazuri avand in vedere momentul in care candidatul poate brusca motocicleta sau ghidonul in cazul diferitelor obstacole (caini, gropi) sau pur si simplu in timpul in care motocicleta este franata de instructor (pasager)
– pentru examen, este dificil de gasit o motocicleta peste 600 cmc, si chiar si peste 400 cmc care sa fie destul de docila si usor de controlat pentru un incepator.
– exista interdictia pentru un incepator (sub un an de categoria A) sa conduca motociclete cu raportul greutate/kw trecut de o anumita limita. limita era undeva la 30 kw cu 180 kg aproximativ, nu exista motocicleta de 600 cm care sa nu depaseasca acest raport
– daca totusi se stabileste traseu pentru moto, candidatul ar trebui sa mearga singur, ghidat prin radio de politistul care il urmeaza intr-un autovehicul in care se paote afla sau nu instructorul moto, eventual alt candidat pentru martor (idem categoria B)
stefan corneliu says:
Mar 18, 2013
nu se merita se poate trisa la examen si o sa avem tot felul de teribilisti si asa avem destui si apio viata instructorului cu un cetatean ce are si emotii
gabriel says:
Mar 18, 2013
sunt de acord cu ambele si cu prima varianta cea din poligon si cea cu traseul
Ciprian says:
Mar 19, 2013
este foarte bine asa! sa speram ca vom putea circula odata cu scuterele in regula. M-am saturat sa il tin degeaba acasa!
AURA says:
Mar 20, 2013
Examinarea cu instructor pasager este o porcarie,o condamnare la un risc permanent pentru instuctor!!!!!!Cine a putut gandi asa ceva are o minte ingusta si rea.Afla legiuitorule ca instructorul moto face aceasta activitate din pasiune in principal ! Ce drept ai tu omule sa-l condamni la stres inmiit sau la invaliditate daca nu mai rau?cine vrea sa conduca motocicleta isi asuma viata SA cine se urca pasager la fel,dar nu ma obliga sa ma urc pasager!MULTI SUNT CHEMATI DAR PUTINI SUNT CEI ALESI
Ciprian says:
Mar 21, 2013
pt AURA. Instructorul si examinatorul sunt cei care iti pun permisul in mana. Primul are DATORIA de a instrui cursantii si de a pune stambila atunci cand sunt gata de examen. Al doilea are DATORIA de a opri accesul celor insuficienti pregatiti
Moto Incepatori says:
Mar 21, 2013
Datoria instructorului este sa instruiasca, drept. Insa din refelx de conservare, instructorul pasager va reechilibra motorul chiar daca elevul ar avea o mica ezitare, pe care ar putea sa o corecteze singur.un elev. Va fi mai bine instruit elevul daca se acomodeaza sa mearga cu un pasager care ii corecteaza greselile…iar cand va fi pe cont propriu, nu va mai avea cine sa faca asta? Germania, Franta, Italia, Austria, sunt tari in care examinarea in trafic se aplica de ani de zile. Nici la inceputurile examinarilor, nu s-a mers cu pasager. Elevul are asistenta cu masina sau cu motocicleta, iar indicatiile, sfaturile, instructiunile, i se dau prin radiocomunicatie. Nu este vorba ca un instructor nu poate merge pasager sau ca nu vrea, ci ca pur si simplu mersul cu pasager trebuie abordat dupa acumularea de suficienta experienta pe cont propriu.
Gaby says:
Apr 24, 2013
Bai fratilor sunteti nebuni??? Chiar nu va ganditi ca acel instructor isi pune in pericol viata urcandu-se pe aceeasi motocicleta cu un cursant care nu are decat cateva ore de mers pe motocicleta si acelea facute o data la doua trei zile ??? Daca acel instructor are bafta ca primii trei cursanti sa-l tavalesca , ceilalti care asteapta sa fie examinati ce fac…asteapta sa ce?? Domnilor care ganditi din ce in ce mai putin daca tot vreti sa fim occidentali faceti intai un schimb de impresii si de experienta cu cei din vest si apoi scoateti legi!!!In speranta ca cineva va lua in serios si va gandi si aspectele periculoase ale acestei legi,eu doresc “Asfalt uscat !!!” tuturor celor ce iubesc 2 roti.
soneriu doru says:
Mar 13, 2015
examinarea cu oricine pasager este un stres și un risc suplimentar ptr, cel examinat,in condițiile traficului de la noi și cu fel de fel de aiuriți ce apar inoportun ( traversări,schimbări de bandă )toate in perioada in care nu ești prea familiarizat cu comenzile și cind și păstrarea echilibrului nu poți spune că este act reflex incă,fiindcă asta este.De aceea consider anormal traseu in trafic cu pasager,mai ales dacă prinzi o arteră de tafic intens și la oră de virf.