Cum decurge examenul moto in poligon
Proba practică de poligon pentru categoriile A1, A2, A, descrisa in Ghidul Motociclistului Incepator de Instructor Moto Diana Porumb
Echipamentul:
Obligatoriu echipament complet de protecţie: cască, armură/geacă moto, pantaloni lungi şi genunchere/pantaloni moto, mănuşi şi încălţăminte rigidă, deasupra gleznei.
Proba practică de conducere a motocicletei în poligon este promovată de candidaţii care parcurg traseul în cel mult 3:30, au respectat traseul şi nu au cumulat mai mult de 15 puncte de penalizare.
Prima parte a examenului de poligon constă în exerciții de manevrabilitate.
1.Motocicleta este oprită și pusă pe cric. Când primești startul, trebuie să îi ridici cricul și să o împingi 5m fără ajutorl motorului, până iese din culoarul punctat cel puțin roata față.
2.Te sui pe motocicletă, pornești motorul, acționezi treapta I
3.Slalom printre 5 jaloane. Obligatoriu stânga printre primele două. Dacă dărâmi sau atingi un jalon, te penalizează. Dacă ratezi un jalon, te pică pentru nerespectarea traseului.
4.Forme de 8. Trei cu numărătoare la jalonul 4, trei cu numărătoare la jalonul 1. Este probă de atenție distributivă și pici examenul dacă o greșești. Dacă nu poți număra până la 3 în timp ce faci o manevră, cum poți fi atent în trafic la mai multe lucruri deodată?
5.După ce ieși de la opturi, mergi pe culoarul de 2 linii apropiate cu mâna stânga întinsă, paralelă cu solul.
6.În capăt, întorci prin ambele culoare punctate, indiferent pe unde le intersectezi. Dacă întorci prea din scurt și nu atingi unul din culoare, e nerespectare de traseu.
După ce ai întors prin culoarul punctat de la linia de start, urmează proba de evitare a obstacolelor cu viteză constantă.
1.Accelerezi și schimbi minim treapta a 2-a.
2.Eviți obstacolul cu viteză constantă (ar trebui 50 km/h) și revii în următoarea poartă de jaloane.
3.Frânezi ambele frâne imediat după revenire și dai treapta 1.
4.Întorci prin cele 3 porți de direcționare în formă de U. Trebuie să treci prin toate. Dacă ratezi una, e nerespectare de traseu.
5.Accelerezi din nou și schimbi minim treapta a 2-a.
6.Eviți obstacolul cu viteză constantă (ar trebui 30 km/h) și revii în următoarea poartă de jaloane.
7.Menții accelerația constantă (teoretic, ar trebui să ajungi din nou la 50 km/h) până la ultima poartă de jaloane.
Momentan, nu se lucrează cu radar. Deci nu se poate proba ce viteză ai. Însă este important pentru tine să te înveți de pe acum să faci evitările cu viteză constantă.
8.De la ultima poartă de jaloane începi Frânarea de urgență. Frânezi cu ambele frâne.
9.Oprești pe culoarul punctat de la Sosire. Dacă oprești înainte sau după culoar, e nerespectare de traseu.
La sfârșitul traseului de poligon, nu contează în ce treaptă de viteză lași motocicleta. Nu este obligatoriu să o pui în neutru.
10.Oprești motorul, pui cricul și cobori de pe motocicletă.
Atenție la cric. Asigură-te că este bine pus. Lasă motocicleta pe cric, cu ghidonul maxim stânga. Astfel, vei fi sigur că greutatea motocicletei este bine sprijinită pe cric. Apoi cobori de pe motocicletă.
Penalizarea greşelilor în poligon = puncte de penalizare
aşezarea/coborârea motocicletei pe/de pe suportul de sprijin/cric şi deplasarea mergând pe lăngă vehicul = 3
pornirea motorului şi demararea uşoară fără bruscarea motocicletei = 3
accelerarea progresivă, menţinerea direcţiei de mers, inclusiv la schimbarea vitezelor = 5
poziţia pe motocicletă, tehnica menţinerii direcţiei, echilibrul permanent (fără sprijinirea de carosabil) = 5
manevrarea ambreiajului în combinaţie cu frâna, schimbarea vitezelor = 3
executarea slalomului printre 5 jaloane = 5
executarea de opturi printre 4 jaloane = 5
lovirea/răsturnarea jalonului = 3
îndemânarea privind manevrarea frânei faţă/spate la frânarea de urgenţă, direcţia vizuală şi poziţia = 5
executarea manevrelor de evitare a unui obstacol la viteză de peste 30 km/h = 5
executarea manevrelor de evitare a unui obstacol la o viteză minimă de 50 km/h = 5
executarea frănării, inclusiv frânarea de urgenţă, la o viteză minimă de 50 km/h = 5
depăşirea timpului alocat executării manevrelor în poligon = 16
A căzut cu motocicleta = 16
Nu a respectat traseul stabilit în poligon = 16
NERESPECTAREA TRASEULUI poate însemna:
•Executarea inversă a slalomului sau ratarea unui jalon din slalom;
! mai bine atingi sau dărâmi un jalon (penalizare), decât să îl ratezi.
•Intrarea greşită la opturi sau neîncadrarea între jaloanele 1,4 și liniile albe.
•Executarea de opturi în plus sau în minus;
•Părăsirea completă a culoarului în timpul mersului în linie dreaptă cu mâna întinsă;
•Ratarea unuia din culoarele punctate la întoarcere;
•Ieşirea cu motocicleta din chenarul poligonului, în orice parte a traseului;
•Executarea greşită a unei evitări de obstacol;
•Ratarea porților de revenire după evitări;
•Ratarea unei porţi din cele trei pentru întoarcerea în U;
•Oprirea în afara culoarului punctat;
Penalizările acumulate la examenul în poligon NU se cumulează cu penalizările de la examenul în trafic.
Rezultatul examinării se consemnează, pentru fiecare probă susţinută, prin calificativul „Admis” sau „Respins”.
Mai multe informatii poti afla la cursurile gratuite organizate de Asociatia Moto Incepatori. Urmareste-ne pe Facebook Moto Incepatori pentru a afla cand organizam cursuri si antrenamente.
Daca vrei sa incepi scoala moto, poti vedea detalii depre Scoala Moto AMI.
Diana Porumb