Ce ar trebui sa stii despre comenzile motocicletei

moto_incepatori_ comenzile motocicletei

Ai mai jos o scurta descriere a comenzilor principale ale motocicletei.

Ambreiajul
Când acționezi maneta, tragi maxim. Se eliberează progresiv la plecarea de pe loc, se trage maneta maxim atunci când te-ai oprit. Este recomandat să îl folosești de fiecare dată când schimbi vitezele.
În cazul în care accelerezi din greșeală, sau vrei să te oprești de la o viteză mică, tragi maneta de ambreiaj maxim și nu o mai eliberezi. Astfel, motorul nu va mai fi conectat cu roata. Deci, dacă încă vei accelera, nu vei prinde viteză, iar dacă vei pune frână pană la oprire, nu va ”muri” motorul.

Frâna spate
Indiferent ce tip de motocicletă conduci, frâna spate te ajută și te stabilizează la viteze mici.
Oricare frână o acționezi, inerția este îndreptată pe direcția înainte, iar greutatea motocicletei se va muta spre fața motocicletei, tot pe direcția înainte, încărcâd furca și îngreunând ușurința de manevrare a ghidonului.

Frâna față
Roata față va fi mai încărcată datorită mutării greutății spre înainte. Astfel, va avea mai multă aderență, putând fi aplicată mai multă forță de frânare.
Motocicleta trebuie să fie îndreptată în momentul frânarii cu scopul de a opri. Dacă ai ghidonul bracat în momentul în care pui frână față, șansele să cazi sunt foarte mari. Deci, până îndrepți ghidonul, folosește frâna spate.
Chiar și când motocicleta și ghidonul sunt îndreptate, nu brusca frâna față. Trage progresiv de manetă.

Accelerația
Mâna dreaptă cu încheietura puțin în jos, palma relaxată și degetele mobile pentru frânare. Dozarea lină și cursivă a aceelerației este importantă din mai multe puncte de vedere:
•Siguranță
•Stabilitate
•Confort
•Uzura motorului
Dacă nu îți stăpânești strângerea mâinii, se poate ca orice sperietură să te determine să accelerezi brusc spre obstacolul apărut. Asta adaugă în general, un plus de panică momentului de panică și rezultatul este blocarea reacțiilor și apariția erorilor.
Într-o situație normală, când vrei să accelerezi și să schimbi vitezele, ar trebui să accelerezi constant. Bruscând accelerația, transformi situația normală într-una riscană.

Atat pentru moment. Despre luminite si butonase voi reveni cu detalii intr-o alta parte din Ghidul Motociclistului Incepător.

Daca ti se pare urat afara si totusi ai vrea sa fii motociclist, poti face scoala moto iarna la Scoala Moto AMI in AFI Cotroceni.

Diana Porumb