Cum alegem motocicleta potrivită

cum-aleg-motorul-potrivit-moto-incepatori

Acum poţi afla care este motocicleta potrivită fără să te urci pe ea

Ai luat de curând permisul moto şi vrei să afli dacă motocicleta visurilor tale ţi se potriveşte.
Chiar dacă eşti ponderat, iar raportul capacitate – greutate este unul bun pentru cunoştinţele acumulate, mai rămâne problema posturii.

Este recomandat ca spatele şi braţele să fie relaxate, să poţi braca ghidonul cât mai comod, să ajungi cu tălpile pe pământ, măcar pe jumătate. Ce mai, poziţia pe motocicletă este importantă.

Un elev la Şcoala Moto AMI a găsit şi a impărtăşit cu noi, un site care îţi arată postura pe motocicleta aleasă, în funcţie de înălţimea ta şi lungimea picioarelor.

Se numeşte cycle-ergo. Îţi poţi selecta marca şi modelul de motocicleta, apoi completezi măsurile în centimetri, iar imaginea îţi arată postura pe care o vei avea.

Desigur, recomandarea noastra este să faci şi un test cu motocicleta, să afli cum te simţi pe ea, dar site-ul de mai sus reprezintă o variantă.

alegere-moto-second-hand-moto-incepatori

Cum să alegi corect o motocicletă second hand

Întăi și întâi trebuie să alegi tipul de motocicletă care ți se potrivește. Ai de unde alege, dar motocicleta nu e o jucărie, aşa că ţine cont de următoarele sugestii.

După ce te-ai hotărât ce vrei ar trebui să vezi dacă te încadrezi în buget. Dacă nu ai încă echipament moto trebuie să îl pui la socoteală și pe el când calculezi bugetul. Înainte de toate, cumpără echipamentul.

Acum că ţi-ai făcut socotelile, pune-te pe căutat. Unde vei găsi motocicleta second hand pe care ți-o dorești? Cel mai ușor e să începi cu niște căutări pe internet.

Fereşte-te de chilipiruri

Dacă găsești un anunț care pare prea frumos ca să fie adevărat, probabil că așa și este – conține mici (sau mari) neadevăruri. În schimb nu elimina din start motocicletele second hand care par mai scumpe. Poate au un motiv – sunt foarte bine întreținute sau, pe lângă motocicletă, vei primi și multe accesorii aftermarket.

Oamenii iau decizii emoționale. La fel vei face și tu. În momentul în care vei vedea în fața ochilor motocicleta pe care ți-ai dorit-o atât de mult vei fi tentat să o cumperi fără să mai stai pe gânduri.

Emoția cumpărării primei motociclete este neprețuită
Totuși ar trebui să ai grijă, ca să nu regreți mai târziu. Cel mai bine este să rogi un prieten să vină cu tine. Dacă prietenul tău se pricepe la motociclete și la mecanică, este cu atât mai bine. Dar chiar dacă nu se pricepe, tot este mai bine să vină cu tine. El nu va fi așa de implicat emoțional, ci va fi “vocea rațiunii” de care ar trebui să asculți.

Roagă-l pe proprietarul motocicletei să nu pornească motorul înainte să vii. Dacă un motor are probleme, cel mai ușor se vor vedea la pornirea la rece.

Ce ar trebui să verifici

Acte

Actul care atestă proprietatea asupra vehiculului. Asta înseamnă factură (dacă motocicleta e cumpărată de la o firmă sau un dealer) sau contract de vânzare-cumpărare (dacă e cumpărată de la un particular).

Verifică dacă seria înscrisă corespunde cu seria de pe motocicletă. Dacă motocicleta second hand a fost adusă din afară, vei avea nevoie și de acte vamale (pentru țări din afara UE) și de dovada felului în care a intrat motocicleta în țară (numere provizorii, factură de la firma de transport sau numărul de înmatriculare a dubei/remorcii cu care a fost adusă).

Aspect general al motocicletei

Ar trebui ca în prealabil să faci o mică cercetare și să vezi cum arată modelul standard (stock) al motocicletei. În felul acesta îți vei da seama ce a fost modificat la motocicletă și ce îmbunătățiri i-au fost aduse. În cazul în care motocicleta a fost modificată trebuie să te asiguri că nu vei avea probleme la R.A.R (în principiu este vorba despre: tobe de eșapament neomologate, faruri, stopuri, semnalizatoare neomologate, roți de altă dimensiune decât cele trecute în talon).

Uită-te dacă motocicleta pare dreaptă (totul se aliniază) din toate unghiurile din care o privești, dacă nu atârnă nimic, dacă furca față este dreaptă (amortizoarele perfect paralele), dacă nu există urme de lovituri și îndoituri evidente. Cadrul ar trebui să fie drept, fără urme de suduri în afară de cele din fabrică.

Dacă motocicleta este carenată, atunci carenele trebuie să fie bine prinse de motor, dar să nu stea tensionate (dacă se desface un șurub, carena ar trebui să rămână pe poziție).

Uită-te dacă motocicleta are vopseaua originală. Este des întâlnit ca motocicleta să fie personalizată – vopsea custom, stikere. Arată mai frumos, dar de multe ori motocicleta a fost personalizată după ce a fost zgâriată sau lovită. Dacă motocicleta nu mai are vopseaua orginală, întreabă-l pe proprietar ce l-a determinat să o schimbe.

Uită-te după zgârieturi, vopsea sărită, pete de rugină, crăpături, lipituri, leviere de frână și ambreiaj sau scărițe îndoite etc. Pentru fiecare problemă descoperită întreabă-l pe proprietar ce s-a întâmplat.

Verifică dacă sunt scurgeri de lichide de orice fel – amortizoare, lichid de frână, scurgeri de ulei sub motocicletă, motor murdar de ulei etc. Se zice că motocicletele cu personalitate își marchează teritoriul prin mici scurgeri de lichid, dar cel mai bine e să eviți așa “personalități”. O motocicletă bună nu trebuie să aibă scurgeri. De cele mai multe ori probabil că e vorba doar de o garnitură care trebuie înlocuită, dar e bine să fii atent pentru că poate fi și ceva grav.

Instalația electrică

Verifică dacă merg toate componentele – faruri, semnalizatoare, stop, lumini de bord. Apasă pe toate butoanele și vezi dacă merg. Întreabă când a fost schimbată ultima dată bateria. Ideal ar fi să măsori la bornele bateriei voltajul și dacă se încarcă atunci când motorul este pornit.

Motor

Ar trebui să pornească ușor la rece. Ascultă cu atenție dacă nu se aud zgomote suspecte (bătăi, țăcănituri) atunci când motorul merge la relanti sau este accelerat ușor. Un motor în 4 timpi nu ar trebui să scoată fum. Dacă e mai rece afară, se va forma abur (a nu se confunda cu fumul). Fumul de orice fel indică probleme la motor sau uzură mare.

Ambreiaj și cutia de viteze

Motocicleta ar trebui să intre ușor în viteză. La un test de drum ar trebui verificat dacă funcționează toate treptele de viteză, dacă nu sare din viteză și dacă intră ușor pe neutru. La o accelerație mai bruscă ar trebui ca acest lucru să se simtă – dacă se aude doar cum motorul crește în turație fără să se simtă și creșterea vitezei, înseamnă că ambreiajul nu funcționează corect. Nu e grav, dar ar trebui schimbat kitul de ambreiaj.

Suspensii

Apasă-te cât poți pe motocicletă și încearcă să comprimi amortizoarele. Dacă funcționează corect, ar trebui să aibă o comprimare progresivă și o revenire completă. N-ar trebui să existe zgomote ciudate și n-ar trebui să apară scurgeri de ulei.

Frâne

La apăsarea manetei de frână trebuie să se simtă o rezistență progresivă. Cu oricare din frâne apăsată motocicleta nu ar trebui să se poată mișca de pe loc. Când frâna este eliberată motocicleta ar trebui să se miște ușor (să nu dea senzația că e înfrânată)

Lichidul de frână

Proaspăt schimbat, acesta are o culoare gălbui deschis, iar cu cât e mai vechi, cu atât devine mai maroniu. Verifică starea plăcuțelor de frână și, mai ales, a discurilor. Discurile trebuie să fie plane, să nu aibă șanțuri adânci și urme de uzură excesivă. Pentru fiecare model de motocicletă este specificat în manual ce grosime ar trebui să aibă discurile de frână.

Transmisie

Transmisia se face prin cardan, curea sau lanț. Depinde de modelul de motocicletă ales. Cardanul necesită cea mai mică întreținere și e mai puțin probabil să fie ceva în neregulă cu el. Verifică dacă nu sunt zgomote ciudate, dacă nu sunt scurgeri de ulei, întreabă-l pe proprietar când a schimbat ultima dată uleiul de cardan.
Cureaua trebuie verificată dacă e bine întinsă și starea ei generală.
Lanțul ar trebui să fie corect întins, uns, fără urme de rugină. Verifică și pinioanele. În general, când se schimbă lanțul trebuie schimbat tot kit-ul, inclusiv pinioanelw. Un pinion subțiat va uza mult mai repede lanțul

Cauciucuri

Cu cât mai puțin uzate și schimbate mai recent, cu atât mai bine. Verifică dacă nu există urme de uzură neobișnuită. Verifică din ce an sunt cauciucurile (DOT-ul). Cauciucurile mai vechi de 5 ani ar trebui înlocuite chiar dacă nu sunt uzate. Poate mai merg un an, doi, dar un cauciuc foarte vechi nu mai are aderență bună și îți poți pune viața în pericol. Mai bine le schimbi.

Test de drum

Roagă-l pe proprietar să faceți o tură cu motocicleta (el la ghidon, tu pasager). În felul acesta îți vei da seama și cum se comportă motocicleta, dar și cum se comportă proprietarul cu motocicleta – dacă este grijuluiu sau dimpotrivă, dacă este un un motociclist agresiv și îi place să o bruscheze.

Pe drum asfaltat, drept, motocicleta ar trebui să meargă lin, să nu vobleze, să nu existe vibrații excesive, să nu scoată zgomote ciudate, să nu aibă tendința să tragă într-o parte sau alta.

Dacă totul este în regulă, probabil că vei fi noul și fericitul proprietar. Dar dacă sunt probleme? Aici depinde. Nimeni nu se așteaptă ca o motocicletă second hand să fie perfectă.

Dacă o motocicletă are probleme, dar nu sunt grave, se pot rezolva. Nu trebuie să o respingi. Întrebarea e cât costă reparațiile.

Ar fi bine să ai pregătit telefonul unui mecanic. După ce ai inspectat motocicleta, dacă ai descoperit probleme, îi dai mecanicului telefon și îl întrebi cât ar costa remedierea. Așa vei ști câti bani va trebui să dai în total ca să ai o motocicletă bună. În plus, vei mai putea negocia cu proprietarul o reducere față de prețul cerut inițial.

Cele expuse aici sunt doar câteva informaţii utile. Înainte de achiziție, e bine să fii informat. Dacă ai găsit o motocicletă, ştii câte ceva despre ea, dar nu eşti sigur ce decizie să iei, povesteşte-ne la cursurile şcolii moto şi vom încerca să te ajutăm.

Mult noroc și fii prudent: ca și cumpărător, dar şi ca (viitor) utilizator al celor două roți! Asfalt uscat si drumuri frumoase!