Cum să salvezi un derapaj spate al motocicletei

derapaj-spate-moto-incepatori-pic

Photo credits Rider Academy

Dacă la un automobil riscul e mic în cazul în care se acţionează la maxim pedala de frână, la o motocicletă riscurile sunt mai mari şi cer mai multă experieță.

Derapajul intervine în general în urma unor erori de pilotaj:

  • Virajul prea brusc sau la viteză prea mare
  • Accelerarea bruscă și rapidă
  • Franarea prea puternică

Presupunem că situația impune o frânare de urgență. Frânezi combinat față+spate.
Dacă folosești prea multă frână spate blochezi roata. Intervine derapajul.

Derapaj în linie dreaptă

Roata spate continuă să fie aliniată cu roata față.
Poți să menții frânarea până la oprire completă sau să reduci presiunea aplicată pe frâna de spate. În acest caz, fii pregatit să te zgâlțâie puțin, deoarece roata spate va începe să recapete tracțiune.
Îți recomandăm să exersezi în poligon sau într-o parcare liberă frânări de urgență de la viteze mici, până la blocarea roții spate și oprire completă.

Derapaj lateral

Greutatea se mută către față (că de… inertia) și de cele mai multe ori, cauciucul față își menține aderența. Când roata spate intră în derapaj, ea de fapt vrea, chiar și blocată, să urmeze direcția inițială. Drept pentru care ajunge în lateral.
Dacă eliberezi frâna spate rapid, roata va recăpăta tracțiune violent și va smuci. Te va arunca din șa asemeni unui cal nărăvaș (numitul High-side)

Cum redresezi un derapaj

Privirea pe direcția dorită

Uită-te în linia orizontului și unde vrei să mergi. Partea din față a motocicletei încă are autoritate și îți trebuie să o menții îndreptată în direcția corectă.

Schimbarea greutății

Mai multă greutate pe roata spate poate reduce derapajul. Greutatea suplimentară pe spate asigură aderență mai bună și poate ajuta ca roata spate să recapete tracțiunea.

Controlul corpului

Picioarele bine sprijinite pe scărițe și genunchii strâns lipiți de rezervor. Când exersezi frânările de urgență, fii atent și la aceste aspecte. Poți controla motocicleta compensând mișcarea laterală din partea de jos a corpului (șolduri și presiune pe scărițe)

Mișcarea ușoară a ghidonului

Îl citam aici pe Bogdan Buleandra, Campion la clasa Supersport și editor Drivemag Riders.

Se poate să nu îți dai seama, dar poți controla un derapaj mișcând ușor ghidonul în aceeași direcție cu derapajul. În acest fel roțile se vor realinia fără a se produce un high-side.
În cel mai rău caz, vei cădea pe o parte (low-side). Nu e un scenariu plăcut, dar e de preferat, deoarece motocicleta pleacă prima, iar tu vei aluneca în urma ei, neexistând riscul de a se rostogoli peste tine.
derapaj spate moto incepatori

Image credits Drivemag Riders

Cea mai bună abordare este antrenamentul. Exersează în permanență pentru a cunoaște fiecare milimetru din cursa de frânare a comenzilor motocicletei tale. În acest fel, când situația va impune o frânare de urgență, vei reacționa adecvat fără să fii surprins.

Cuvinte relevante: derapaj moto, derapaj motocicleta, derapaj spate, high-side, antrenament moto, moto incepatori.