Informatii utile pentru inceputul plimbarilor cu motorul in trafic.
Sfaturi din Ghidul Motociclistului Incepator
Important este sa te bucuri de drum si sa te plimbi in siguranta cu motocicleta. Pentru asta, trebuie sa iti acorzi timpul necesar pentru crearea reflexelor si sa nu iti fortezi limitele. Iar cand obosesti, fa o pauza.
Acomodeaza-te cu motorul inainte sa pleci la drum.
- Iti iei repere. Cu motorul indreptat, te uiti pe rand in fiecare oglinda la un obiect/masina din spate. Apoi te uiti in spate sa vezi dimensilunile reale.
- Cu motorul pe cric, ridici picioarele in scarite si simulezi plecarea: dai semnal, te asiguri spate – fata si opresti semnalul. Repeti de cateva ori.
- Ridici cricul si te acomodezi cu greutatea motorului: lasi greutatea motorului cand pe un picior, cand pe altul, sa iti dai seama cat il poti sustine fara probleme. Repeti tinand ambele maini pe ghidon la inceput, apoi cu mainile pe rezervor.
- Exerseaza cateva plecari de pe loc pentru a te acomoda cu utilizarea lina a ambreiajului in combinatie cu acceleratia, dar si cu pozitia schimbatorului si folosirea lui. Exerseaza in parcare, in spatele blocului, sau pe strada – pe dreapta, ca sa nu incurci traficul. (Mergand incet, te poti opri oricand in siguranta daca iese cineva din parcare, de exemplu.)
Bagi in viteza, pleci usor de pe loc. Mergi cativa metri cu treapta 1. Te opresti. Scoti din viteza. Repeti.
Schimbi treapta 2. Mergi cativa metri cu treapta 2. Te opresti. Scoti din viteza. Repeti. - Acomodeaza-te cu franele. Tot la viteza mica in treapta 1 sau 2, franeaza doar spatele, vezi cum se simte. Repeta pentru frana fata. Daca opresti cu frana fata in timp ce roata este virata, motorul tinde sa cada? Il poti sustine?
- Experimenteaza la viteza mica si inainte sa pleci la drum asemenea detalii. Comenzile si greutatea motorului in mers nu trebuie sa te incomodeze sau sa iti ridice probleme.
- Opreste-te ori de cate ori obosesti sau esti dezorientat. Intotdeauna cu semnal si asigurare.
Echipamentul complet te va ajuta sa mergi mai relaxat, chiar daca e incomod la inceput. Iar in caz de nevoie, isi va servi scopul pricipal: sa te protejeze. Iar in timp ce te echipezi, porneste motorul sa se incalzeasca. Nu pleca cu socul tras sau cu motorul rece. Nu uita sa ridici cricul inainte sa pleci de pe loc, cu asigurare si semnal. In mers, semnalizeaza orice schimbare de directie si nu uita sa si opresti semnalul.
Mentine-ti pozitia pe urma rotii stangi a masinii din fata ta si lasa suficienta distanta intre voi. Circula cu atentie sporita daca asfaltul este rece sau ud, aderenta fiind scazuta. Nu folosi agresiv comenzile si ajuta-te de frana de motor.
Atentie la balti! Apa acopera gropile, asa ca incearca pe cat posibil sa ocolesti baltile, sau sa mergi pe marginea lor, in orice caz, treci cu viteza mica prin ele.
Considera ca esti INVIZIBIL:
- asigurare permanenta
- anticipeaza miscarile celorlalti
- claxoneaza scurt inainte de manevra
Daca nu merg semnalele, semnalizeaza cu mana. Salutul intre motociclisti poate fi: ridicarea mainii stangi, ridicarea piciorului stang sau aplecarea usoara a capului. La inceput saluta din cap, pentru a evita o dezechilibrare.
Nu pleca cu viteza foarte mare de la semafor. Un pieton ratacit sau o masina care a trecut pe rosu te pot forta sa franezi prea brusc si sa pierzi controlul. Daca pleci mai incet, ai timp sa te asiguri ca drumul este liber.
Nu te lasa antrenat in curse cu alti motociclisti sau masini. Bucura-te de plimbare si nu iti forta limitele.