Sfaturi din Ghidul Motociclistului Incepator

ghidul motociclistului incepator - sfaturi moto

Daca esti la scoala moto sau motociclist incepator este bine sa citesti urmatoarele sfaturi din Ghidul Motociclistului Incepator.

Pregătirea:
Te sui pe motocicletă, o îndrepți şi ridici cricul. Se suie pasagerul, apoi reglezi oglinzile şi porneşti motocicleta.

Plecarea de pe loc:
Dai semnal stânga, acţionezi treapta întâi, te asiguri în oglinda stângă şi întorci capul pentru asigurare completă. Apoi porneşti de pe loc lin, fără a brusca motocicleta.

Folosirea drumului drept:
La circularea pe un drum drept, trebuie să te încadrezi pe banda 1, pe partea din dreapta a acesteia. Dacă această poziţionare te pune în pericol (praf, gropi, denivelări, sau ceilalţi participanţi la trafic te văd târziu şi te depăşesc trecând prea aproape de tine), poți circula pe partea stângă a benzii 1. Nu este nicio problemă dacă la examen mergi pe partea din stânga a benzii 1. Examinatorul înțelege că este necesar din motive de siguranță.
Dacă observi că ești depăşit, trebuie să îți menţii viteza constantă şi să circuli pe cât posibil pe dreapta benzii 1.
Când se circulă în trafic aglomerat, iar distanţa până la maşina din faţă nu este foarte mare, este cu atât mai recomandat motocicliştilor să circule pe urma roţii din stânga sau dreapta a maşinii. În primul rând, şoferul te poate vedea atât în oglinda laterală, cât şi în cea retrovizoare. În al doilea rând, pe mijlocul benzii sunt pete de ulei, dar şi gropi, de apariţia cărora poți fi surprins, doarece apar dintre roţile maşinilor.

Depăşirea:
În cazul necesităţii unei depăşiri a altor vehicule, obstacole, maşini staţionate, se va acţiona semnalul stânga cu cel puţin 50m înainte de executarea manevrei. Te vei asigura stânga spate atât în oglindă, cât şi întorcând capul pentru asigurare completă. Întotdeauna vei reveni pe banda 1 după efectuarea depăşirii, semnnalizând dreapta şi asigurându-te.
În cazul în care banda 2 este ocupată, te vei opri în spatele obstacolului, cu semnal și vei aștepta până când poți efectua depăşirea în siguranţă, fără a incomoda alţi participanţi la trafic.

Schimbarea benzii de circulaţie:
La schimbarea benzii de circulaţie pentru încadrarea în vederea efectuării unui viraj, semnalizezi şi te asiguri ca la manevra de depăşire, încadrându-te succesiv pe fiecare bandă. De exemplu, pentru preselectarea benzilor înainte de efectuarea unui viraj la stânga într-o intersecţie, vei efectua încadrarea de pe banda 1 pe banda 2 cu asigurare şi semnal, apoi de pe banda 2 pe banda 3 cu asigurare şi semnal.

Manevra de întoarcere:
Pentru a executa manevra de întoarcere, te vei încadra lângă axul drumului, cu asigurare şi semnal şi vei efectua manevra de întoarcere, cu încadrare pe banda 1, după ce ai acordat prioritate de trecere vehiculelor care circulă din sens opus.

Pentru întoarcerea la nivel cu linia de tramvai, te vei opri în paralel cu linia de tramvai de pe sensul tău, cu asigurare şi semnal, te vei asigura că din spate nu circulă tramvai. Te vei încadra pe linia de tramvai de pe sensul tău şi vei acorda prioritate vehiculelor care circulă din sens opus, apoi vei efectua manevra de întoarcere, cu încadrare pe banda 1.

Virajele:
Înainte de un viraj, vei reduce viteza, mai ales dacă la intrarea în viraj nu ai vizibilitate asupra continuării acestuia. Trebuie să fii pregătit să întâlnești obstacole, vehicule parcate sau oprite la semafor sau pietoni angajați în traversare.
Indiferent dacă vei vira la dreapta sau la stânga, încadrarea pe noua stradă se va face tot pe banda 1. In cazul în care banda 1 este ocupată, te vei încadra pe banda 2 și vei reveni pe banda 1 când aceasta va fi liberă.

Intersecţiile de drumuri:
La orice intersecţie, fie că ai sau nu prioritate, trebuie să încetinești. Încetinind, ai mai mult timp la dispoziţie să vezi ce indicatoare ai de respectat în intersecţie.
Dacă ai prioritate, vei trece cu ATENŢIE, deoarece pot exista vehicule care să nu îți acorde dreptul de trecere.
Dacă întâlneşti indicatorul STOP, te vei opri în dreptul indicatorului sau fără a depăși colţul intersecţiei, pentru a vedea cât mai bine şi vei ceda trecerea vehiculelor care circulă pe drumul cu prioritate.
Dacă întâlneşti indicatorul CEDEAZĂ TRECEREA, vei încetini. Dacă îți este dificil să mergi foarte încet și să te asiguri din mers sau dacă nu ai vizibilitate bună asupra drumului te vei opri fără a depăși colţul intersecţiei. Apoi vei ceda trecerea vehiculelor care circulă pe drumul cu prioritate.
La apropierea de o intersecție semaforizată prevăzută cu semafor ”Intermitent dreapta” trebuie să ai grijă să te muți pe banda 2, dacă urmează să circuli pe direcția înainte.

Treptele de viteză:
Schimbarea treptelor de viteză se va face lin, fără a brusca motocicleta. Reducerea treptelor de viteză se face în combinaţie cu acţionarea frânelor. Frânezi combinat, reduci o treaptă, continui frânarea, reduci încă o treaptă. Tot așa până ajungi să te oprești în treapta 1.
Nu încerca să scoți motocicleta ”pe liber” din mers. Oprește-te în treapta 1 pentru a fi pregătit de plecare. Dacă ai de stat la semafor, din treapta 1 e foarte ușor să găsești poziția de Neutru.

Viteza:
Viteza maximă admisă pentru persoanele examinate sau care efectuează pregătirea practică este: cu 10 km/h mai puţin decât limita maximă admisă pe sectorul de drum în localitate şi cu 20 km/h mai puţin în afara localităţilor.

Dar asta nu e tot, revin cu mai multe sfaturi din Ghidul Motociclistului Incepător in curand!

Diana Porumb