Alegerea echipamentului în funcţie de material

De la vremea ziarelor băgate sub haine, tehnologia a evoluat şi ne-am trezit cu multe materiale pentru echipamente denumite care de care mai sofisticat: gore-tex, coolmax, kevlar, poliester etc. Afli aici cum să îţi alegi echipamentul, iar în acest articol afli ce reprezintă aceste materiale.

Gore-tex

Gore-tex este o membrană ultra-fină pe bază de teflon expandat, impermeabil dar permite ventilaţia, asociat de obicei cu o îmbrăcăminte normală.

8

Fiind un material foarte fin, dar foarte util şi rezistent, gore-tex este folosit pentru mănuşi,
încălţăminte, geci şi pantaloni. Deşi preţul echipamentului fabricat din gore-tex este mai ridicat, confortul oferit de acesta merită investiţia.

Denim

Denimul este blugul clasic, pe care îl ştim cu toţii, fiind un material foarte rezistent.

denim-025

Denimul este folosit în domeniul moto pentru pantaloni prevăzuţi pe interior cu buzunare pentru protecţii pentru şolduri şi genunchi. O alternativă bună pentru oraş este o pereche de blugi clasici, purtaţi cu genunchere.

Aquator

Aquatorul este o fibră sintetică ce protejează de apă şi frig (impermeabil).

Mai puţin rezistent şi respirabil decât gore-tex, dar mai ieftin, aquatorul este folosit la echipamentele cunoscute ca “textile”, de la pantaloni şi geci şi până la mănuşi.

Bumbac

Bumbacul este o fibră din celuloză naturală, care are tendinţa de a reţine transpiraţia.

4

Bumbacul este adesea întâlnit la cagule sau haine purtate pe sub echipamentul de protecţie, însă niciodată acesta nu trebuie purtat pe sub polar, deoarece împiedică ventilaţia.

Coolmax

Coolmax este o fibră din poliester Dracon, ce evacuează umiditatea şi menţine temperatura corpului.

coolmax bike

Folosit adesea la haine purtate sub echipamentul de protecţie, coolmax este cel mai des întâlnit la costumele termice, pentru vremea răcoroasă. Avantajul faţă de bumbac este că materialul coolmax nu împiedică ventilaţia şi nu reţine umezeala.

Kevlar

Kevlarul este un material compozit foarte ușor, foarte rezistent la șoc și la coroziune, neinflamabil, care nu permite propagarea fisurilor și amortizează vibrațiile.

c-flex-carbon-kevlar-a4-flexed

Kevlarul este foarte adesea utilizat pentru protecţii, indiferent că vorbim de cele ale mănuşilor, ale gecii sau ale pantalonilor. În plus, kevlarul se găseşte şi la încălţămintea moto, dar şi la echipamentul propriu-zis, tocmai datorită rezistenţei sporite.

Piele

Pielea este un material natural, provenit din piele de animal. Oferă o rezistenţă excelentă la alunecarea pe asfalt, dar slabă la impact, şi trebuie întotdeauna folosită împreună cu protecţii interioare.

15

Pielea poate fi găsită la mănuşi, geci, pantaloni, ghete, dar mai ales la combinezoane moto pentru circuit. Uneori, se fac din piele chiar şi protecţii şi inserţii soft, dar din ce în ce mai performante.

Poliester

Poliesterul este o fibră fabricată prin condensarea a doi compuşi petrolieri.

17

Mai exact, poliesterul este cel mai întâlnit material în cazul costumelor moto de ploaie, în combinaţie cu alte materiale, pentru că asigură o impermeabilitate mult mai mare decât alte materiale fabricate doar dintr-un compus petrolier.

Polar

Polarul este fibră sintetică, ideală pentru utilizarea sub haine, foarte scumpă însă.

16

Raportul calitate-preţ este totuşi perfect atunci când te gândeşti să te plimbi cu motocicleta pe vreme rece, pentru că polarul menţine temperatura corpului foarte bine atunci când este purtat pe sub echipament.

*Nu sunt denumiri de material, dar trebuie explicate (se găsesc în caracteristicile materialelor):

breathable: capacitatea unui material de a permite trecerea vaporilor de apă (transpiraţie) din interior spre exterior.
waterproof: capacitatea unui material de a nu lăsa apa să intre din exterior în interior.
durable water repellant (DWR): substanţă pentru tratarea materialelor sintetice (de exemplu ScotchGuard de la DuPont), având rolul de a preveni absorbţia apei, adică ajutând materialul să devină impermeabil, dar prezentând dezavantajul că în timp distruge fibra şi afectează capacitatea sa de ventilaţie.